Umeå vs Stockholm

Publicerad 2015-04-28 11:22:00 i Vardag,

Känns i bland lite som om jag har två Hem. Två städer som jag nu för tiden kallar hem. Tänkte därför passa på att jämför dessa två städer på ett antal punkter. 
 
Shopping: 
Så klart är stockholms utbud bra mycket större än Umeås. Det säger sig själv. Det finns även ett antal affärer i stockoholm som inte finns i Umeå. 
Jobb möjligheter: 
Jag kan bara prata för mig själv och säga att jag haft lika svårt att få jobb i båda städerna. Klart att det finns mer jobb i stockholm men samtidigt mer människor som ska dela på dessa jobb. 
Utbildning:
Umeå är en Universitetsstad med ett stort universitet. Tror dock att det är lättare att hitta mindre och mer specifika utbildningar i stockholm. Menar om man kankse inte vill utbilda sig på universitets nivå utan kanske tex ta en PT kurs eller liknande.  
Stress: 
Här är det stor skillnad mellan Stockholm och Umeå. Brukar säga att jag åker hem till Umeå för att vara ner och så är det faktiskt. Det är en galen kontrast på tempot här på gott och ont. 
Miljö: 
Kan känna att skogen och naturer är mer lättillgänlig i Umeå än i Stockholm. Att man i Umeå mer har skogen runt hörnet. 
Människorna: 
Anser att Umeåborna är mycket trevligare än Stockholmarna. tex om jag råkar gå in i en människa på tunnelbanan så ber jag hon/han om ursäkt innan jag går vidare. Inte en stockholmare utan där får man en irriterad blick som frågar varför jag var i vägen. 
 
Summering: 
Man kan väl säga att dessa två städer är väldigt olika varandra. Kan egentligen inte säga vilken stad jag föredrar mest. Trivs rätt bra med att mixa. Kommer alltid vara Norrläning i grunden dock. Det är så jag är född och uppvuxen och det är så jag kommer dö. Kommer nog alltid ha det norrländska lugnet. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela